Rozdział: stres, nerwobóle

Stres

Alarmujące dane świadczą o tym, jak bardzo wzrosło ostatnio zapotrzebowanie na przeróżne środki uspokajające i nasenne. Osoby, które przyzwyczaiły się do środków nasennych, po pewnym czasie nie mogą już bez nich zasnąć, a rano, kiedy trzeba wstać, czują się zmęczone i tylko duża porcja mocnej kawy może je postawić na nogi. Jest to błędne koło: środki uspokajające, nasenne i pobudzające stosowane są na zmianę . Powoli, ale skutecznie niszczą układ nerwowy, wątrobę, przemianę materii, wręcz cały organizm.

Stres nie jest wynalazkiem naszych czasów, pojawił się znacznie wcześniej. Wszystkie objawy stresu, które odczuwamy obecnie (wzrost ciśnienia krwi, przyspieszenie czynności serca oraz oddechu, podwyższony poziom glukozy we krwi) miały przygotować człowieka żyjącego w zamierzchłych czasach do ucieczki, a w razie potrzeby, do walki. Dlatego nie każdy stres jest zjawiskiem negatywnym. Jeśli jest krótkotrwały - pozwoli nam w sytuacji zagrożenia zmobilizować ukryte rezerwy. Natomiast długotrwałe życie w stresie wpływa na nas niekorzystnie i może doprowadzić do poważnych dolegliwości. Najbardziej narażone są układ krążenia i przewód pokarmowy, osłabieniu ulegają również układ nerwowy i odpornościowy - organizm powoli staje się podatny na liczne choroby.
..

Dziś już nikt nie dziwi się kiedy statystyki podają, iż podłożem ponad 80% somatycznych chorób jest właśnie stres. Czy skuteczna walka z nim to również zdrowsze życie? Odpowiedź wydaje się być oczywista: skuteczna walka ze stresem, to zdrowsze życie!

Stres dotyczy nie tylko ludzi na kierowniczych stanowiskach, jest on niestety nieodłącznym składnikiem życia każdego z nas: korki na drogach, hałas, napięcia w pracy, problemy rodzinne, brak czasu i pieniędzy. Ze stresem nie można wygrać. Nie ma takiej możliwości, aby usunąć go całkowicie z naszego życia. Poza tym, w niewielkim stopniu, jest nieodzowny. Ułatwia nam podejmowanie decyzji, pozwala przetrwać w otaczającej nas rzeczywistości. Natura wyposażyła nas w świetnie działający system obronny. Jednak w sytuacjach szczególnie stresogennych warto jej dopomóc, przede wszystkim poprzez odpowiednie odżywianie się. W diecie należy uwzględnić te produkty, które są bogate w witaminy B, antyutleniacze (witaminy A, C, E, koenzym Q10, selen), magnez oraz lecytynę.

Fizjologiczne reakcje na stres, to swoista pozostałość po przodkach. Kiedyś były niezwykle użyteczne gdyż mobilizowały organizm do obrony życia. Dziś - straciwszy w dużej mierze swoje funkcje ochronne - często bywają kłopotliwe. Impulsem dla nich stają się najpierw zmiany w mózgu: gdy organizm odbierze sygnał o zagrożeniu zostają uwolnione pewne hormony i inne substancje chemiczne, które z kolei wpływają na niektóre organy i narządy organizmu.
Zachodzą reakcje powodujące np.:

  • zwiększenie ilości czerwonych ciałek we krwi, co daje lepsze dotlenienie mięśni i mózgu

  • zwiększenie krzepliwość krwi, co zapobiega wykrwawieniu w razie zranienia

  • wzrost napięcia mięśniowego (zaciśnięte zęby, pięści

  • przyspieszenie oddechu

  • przyspieszenie tętna (bicie serca)

  • zwiększenie się odporności na ból

  • zmiany w termoregulacji, polegające na podniesienie się temperatury ciała, czego niekorzystnym skutkom przeciwdziała silne pocenie się.

Brytyjscy psycholodzy przeprowadzili badanie rynkowe dotyczące zawodów najbardziej i najmniej stresujących. Jego uczestnicy mieli za zadanie ocenić zawody w skali od 10 (najbardziej stresujące) do 0 (najmniej stresujące). Wyniki były następujące:

ZAWÓD

POZIOM STRESU

   ZAWÓD

POZIOM STRESU

Górnik

8,3

   Bankowiec

3,7

Policjant

7,7

   Biurokrata

3,7

Robotnik budowlany

7,5

   Językoznawca

3,5

Dziennikarz

7,5

   Kosmetyczka

3,5

Pilot

7,5

   Ksiądz

3,5

Strażnik więzienny

7,5

   Astronom

3,4

Pracownik reklamy

7,3

   Wychowawca

3,3

Stomatolog

7,3

   Pracownik muzeum

2,8

Aktor

7,2

   Pielęgniarka

2,8

Polityk

7,0

   Bibliotekarz

2,0

.

Nie oznacza to jednak, że każdy musi się zgodzić z tymi wynikami. Może się, bowiem zdarzyć, ze bibliotekarz będzie odczuwał większy stres niż górnik czy policjant, gdyż stres występuje u różnych ludzi z różną siłą, co oznacza, że takie samo wydarzenie na jednego człowieka będzie miało bardzo duży wpływ, a na innego wpłynie tylko nieznacznie. Mimo tego zróżnicowania w sposobie odbierania przez poszczególne osoby negatywnych bodźców zewnętrznych, amerykański psycholog Thomas H. Holmes i jego współpracownicy skonstruowali skalę określającą wielkość stresu w „jednostkach zmian życiowych” (ang. LCU – life change units). Skala ta umożliwia zorientowanie się, jakie jest znaczenie rozmaitych wydarzeń życiowych dla rozwoju stresu i jego potencjalnych konsekwencji. Według autorów skali, istnieje ryzyko rozwinięcia się w ciągu dwóch lat poważnej choroby u ludzi, którzy uzyskali w sumie ponad 300 punktów LCU. Oto część tejże skali:

.

ZDARZENIE

 SKALA

   ZDARZENIE

Skala

Śmierć współmałżonka

100

   Uszkodzenie ciała

44

Rozwód

73

   Ciąża

40

Separacja

65

   Kłopoty finansowe

38

Kara więzienia

63

   Zmiana charakteru pracy

36

Śmierć członka rodziny

63

   Zmiana obowiązków w pracy

29

Własna choroba

53

   Kłopoty z teściową

29

Małżeństwo

50

   Rozpoczęcie nauki w szkole

26

Utrata pracy

47

   Zmiana miejsca zamieszkania

20

Pogodzenie się ze współmałżonkiem

45

   Zmiana szkoły

20

Odejście na emeryturę

45

   Boże narodzenie

12

.

Na co dzień należy pamiętać zwłaszcza o witaminach z grupy B. Chronią nas przed wieloma szkodliwymi procesami zachodzącymi w naszym organizmie. Znajdują się we wszystkich żyjących komórkach, zarówno zwierzęcych, jak i roślinnych. 

Niestety, często podczas przyrządzania posiłków sami obniżamy poziom witamin B obecnych w produktach. Ponieważ nie potrafimy ich magazynować, tak jak innych witamin rozpuszczalnych w wodzie, należy je dostarczać organizmowi - np. w postaci preparatu STRESS MANAGEMENT B-COMPLEX. Jest on produkowany według nowoczesnej receptury. Dzięki odpowiednio dobranym składnikom i proporcjom o czym pisaliśmy wyżej, doskonale eliminuje negatywne efekty nieprawidłowego trybu życia (np. picia nadmiernych ilości kawy), a także może być podstawą profilaktyki uszkodzeń spowodowanych stresem.

W ofercie globalnej CaliVita International jest również dostępny inny produkt: GOOD NIGHTS. Bogaty w aminokwasy i witaminę B6 może pomóc przetrwać ciężkie dni pełne stresów oraz - jeśli już żyjemy na środkach nasennych - pomóc odzwyczaić się od nich.

.
Tyrozyna jest aminokwasem skutecznym w leczeniu depresji i niepokoju. Wspomaga wytwarzanie takich substancji jak epinefryna, norepinefryna i dopamina, które pomagają przetrwać stany stresowe i stłumić rozdrażnienie.

Tyrozyna wspomaga funkcjonowanie tarczycy, nadnerczy i przysadki mózgowej. Również aminokwas tauryna odgrywa ważną rolę w działaniu centralnego systemu nerwowego i mięśnia sercowego, a ponadto ma działanie rozkurczające. Kwas gamma-amino-masłowy podwyższa poziom serotoniny, która reguluje dobry nastrój i głębszy sen. Witamina B6 jest potrzebna, by wyżej wymienione aminokwasy działały skutecznie; po- nadto jest naturalnym środkiem nasennym.

Zaletą obu preparatów CaliVita, a także pozostałych wymienionych w tym dziale, które wspomagają organizm w walce ze stresem jest to, że nie można się od nich uzależnić i że nie powodują otępienia.

Należy jednak pamiętać, że człowiek nie jest maszyną, którą można eksploatować do granic wytrzymałości. Czasami warto pozwolić sobie na chwilkę rozluźnienia, zapomnieć o kłopotach, pozwolić sobie na dużą porcję lodów z bitą śmietaną, relaks. A gdy już wszystkie metody zawiodą, wtedy należy przypomnieć sobie sentencję Roberta Eliota: " Pierwsza zasada to nie przejmować się drobnostkami. Druga - wszystko jest drobnostką". Jeżeli nie chcesz walczyć, a nie możesz uciekać, poddaj się temu."

Zobacz więcej na temat roślinnego andaptogena - "uodparniacza na na stres" - RHODIOLIN

CZAS NIE LECZY RAN...

Od kilku miesięcy wnikliwie śledzę działalność California Fitness, zgłębiając wiedzę o oferowanych produktach i ich zastosowaniu w profilaktyce zdrowotnej. Dzięki temu udało mi się przywrócić siłę i optymizm mojej córce.

Rok 2001 miał jej przynieść spełnienie osobistych planów oraz ukończenie studiów, aby mogła rozpocząć długo oczekiwany nowy etap życia. Niestety, koniec roku 2000 rozwiał większość marzeń, niszcząc poukładany świat mojego dziecka. Córka stawała się coraz bardziej nerwowa i rozdrażniona. Zajęcia na uczelni i praca zajmowały większość jej czasu, ale wyraźnie, z dnia na dzień traciła chęć do życia. Pogłębiały się widoczne od kilku tygodni problemy z koncentracją, żadna ilość snu nie usuwała narastającego zmęczenia. Sądziłam, że to przejściowe - przecież "czas leczy rany" - ale myliłam się. Monika stawała się coraz bardziej osowiała, opuszczała zajęcia i wszystko robiła na ostatnią chwilę. Uznałam, że najwyższy czas na moją ingerencję. Podsunęłam córce Stress Management B-Complex i Bee Power. Początkowo bardzo niechętnie i bez przekonania stosowała się do regularnego przyjmowania preparatów, ale wkrótce zaczęły być widoczne pierwsze efekty. Stopniowo zanikały uciążliwe huśtawki nastroju, a ogólna kondycja psychomotoryczna wracała do normy.

Przekonana o skuteczności produktów Calivita, córka sama zaczęła sięgać po lecytynę (Triple Potency Lecithin) oraz Energy&Memory, ponieważ nieubłaganie zbliżał się okres zaliczeń i obrona pracy magisterskiej. Pracowała i uczyła się na najwyższych obrotach, dzięki czemu w terminie uzyskała wszystkie wpisy i złożyła egzamin magisterski.

Dzięki suplementom, a zwłaszcza nowej serii CaliVita, odzyskałam córkę!

Wróciła jej witalność, szczery uśmiech i zapał do podejmowania nowych wyzwań niesionych przez życie. Ten sukces obydwie zawdzięczamy zastosowanym produktom oraz ludziom tworzącym struktury sieci CaliVita. Zaciągnięty w ten sposób dług wdzięczności możemy spłacić w jeden, najlepszy sposób: pogłębiając swoją wiedzę o zdrowym stylu życia, promowanym przez California Fitness, przekazywać ją dalej, dzieląc się z innymi własnymi doświadczeniami.

Wszystkim Czytelnikom życzę wiary we własne możliwości. Można ją zyskać stosując na co dzień filozofię życia lansowaną przez California Fitness, bo przecież zdrowie ciała i ducha jest tą wartością, bez której człowiek nie osiągnie sukcesu w żadnej innej dziedzinie życia. Nie pozostawiajmy swojego losu przypadkowi! Sami zajmijmy się sobą i swoimi najbliższymi!

Ewa Bryczek
CF News Nr 5, Wrzesień 2001